Speurspel
Zondagavond gingen de kinderen terug de wijk in om het Speurspel te spelen. Het speurspel, hoe toepasselijk, is een spel bedacht door Speursmurf en een beetje door Klungel. Bij het speurspel is het de bedoeling dat je eerst een een smurf opspeurt opspoort. Heb je dat eenmaal gedaan, dan ben je er nog niet, want die smurf heeft zelf nog een speurzoektocht uitgezet (ja we houden nu op) naar een rood vlaggetje die ergens in de buurt verstopt was. Had je die ook gevonden, dan kon je naar de smurf toe om een vraag te beantwoorden. Een voorbeeld van een vraag was bijvoorbeeld: “Wat voor kleren moet je aan bij de biathlon?” In elk geval warme kleren – Speur en Klungel zijn verder niet zo bekend met alle ins en outs van de biathlon. Had je dat goed, dan kreeg je een punt, en wie als eerste alle smurfen gevonden had, won het spel.
Vol goede moed gingen de groepjes op pad. De punten werden genoteerd bij de smurfen, want de groepjes konden zelf wel onthouden bij welke smurf ze al geweest waren. Het waren er namelijk maar 7, dus dat moet prima te doen zijn. Zou je zeggen. Alleen, en hier zit waarschijnlijk de bijdrage van Klungel aan het spel, dan was het wel praktisch geweest als het er ook daadwerkelijk 7 waren. Anuraag bespeurde namelijk onraad. Zijn groepje, de Olympische donuts, hadden als eerste 6 smurfen gevonden, maar waar was de zevende smurf? Speciaal voor Anuraag: zoek de zevende smurf (dwerg).
Na wat navragen bij Speursmurf kwam de konijn uit de hoge hoed. Lolsmurf had weliswaar een briefje met een vraag gepakt, maar hij had zich zo goed verstopt, dat hij voor de kinderen onmogelijk te vinden was. Hij was namelijk lekker op de blokhut achtergebleven.
Uiteindelijk wist een groot deel van de groepjes de meeste smurfen te vinden. De winnaars waren de Olympische Donuts en de Goudwinnende Sporters. De volledige eindstand is als volgt:
De Goudwinnende Sporters: 10
De Olympische donuts: 10
Jonne’s schuld: 9
De Ninja Turtles: 9
De Burgers: 8
Eeuwig tweede: 8
De Vuurgoden: 8
De Vlammende zes: 7