Quiztocht
Het eerste echte spel op kamp was de Quiztocht op de zaterdagavond. De groepjes liepen een route en langs die route waren stickers met codes verstopt die de kinderen moesten vinden. Als ze een code hadden gevonden, appte de smurf die met het groepje meeliep die code door naar een smurf op de blokhut. Bij iedere code hoorde een quizvraag. De smurf op de blokhut appte dan die vraag weer terug en het groepje moest die vraag beantwoorden. Hoe meer vragen goed werden beantwoord, hoe meer punten te verdienen waren.
Het was dus een kwestie van stickers zoeken en vervolgens de vragen beantwoorden. Dat klinkt op zich simpel, maar bij Check Sparrow ging het een stap daarvóór al fout: de route lopen. Zij gingen al vrij vroeg linksaf waar ze gewoon rechtdoor hadden gemoeten en kwamen toen al meteen bij de laatste sticker uit. Ze besloten om niet terug te gaan, maar de route dan maar achterstevoren te lopen. Dat ging op zich wel, maar er werden zo wel een paar stickertjes gemist.
Ook het beantwoorden van de vragen was niet voor elk groepje even makkelijk. Weer bij Check Sparrow: Ze kregen ze een close-up foto van een voorwerp te zien. Heftige discussie: is het een batterij of is het een balpen? Uiteindelijk hakt Paulien de knoop door: “We stemmen. Drie tegen twee. Dat is democratie!” Helaas hadden Kevin en Arish steeds wel de vraag goed, maar werden ze toch weggestemd. De democratie zegevierde, maar dat was in dit geval niet echt goed voor de punten.
Het groepje dat verreweg de meeste vragen goed beantwoordde en daarmee de Quiztocht won was Kapitein Schaak.